Wymagania Podstawowe |
Wymagania Ponadpodstawowe |
1. Edukacja Polonistyczna / Etyka |
Mówienie i słuchanie – słucha uważnie innych i korzysta z przekazywanych informacji |
|
Wypowiada się prostymi zdaniami, wymienia zdarzenia |
Wypowiada się kilkoma spójnymi zdaniami na określony temat, stosując poprawne formy gramatyczne |
Systematycznie bogaci słownictwo |
Posiada bogaty zasób słownictwa |
Potrafi układać i zapisywać zdania |
Samodzielnie układa i pisze zdania |
Potrafi z pomocą zredagować życzenia, list, opis |
Redaguje opis, życzenia, list |
Czyta - poprawnie i zwykle ze zrozumieniem krótkie zdania |
Czyta płynnie, wyraziście i ze zrozumieniem |
Potrafi czytać z podziałem na role proste teksty |
Czyta z podziałem na role |
Wyszukuje wskazane fragmenty tekstu |
Wyszukuje informacje w tekście |
Wygłasza z pamięci wiersze |
Odtwarza różne teksty z pamięci |
Pisanie - prawidłowo rozmieszcza tekst na stronie |
Pisze czytelnie i estetycznie, dba o poprawność gramatyczną, ortograficzną oraz interpunkcyjną. |
Poprawnie odtwarza kształt liter |
Poprawnie przepisuje tekst (pisany, drukowany) |
Pisze poprawnie z pamięci często używane wyrazy |
Bezbłędnie pisze z pamięci i ze słuchu |
Pisze poprawnie ze słuchu w zakresie opracowanego słownictwa |
Zachowuje poprawność ortograficzną w pisaniu ze słuchu |
Rozpoznaje rodzaje zdań |
Wyróżnia w tekście zdania (zna ich rodzaje) |
Stosuje przecinek przy wyliczaniu, kropkę na końcu zdania. |
Zna i stosuje znaki interpunkcyjne |
Zna kolejność liter w alfabecie |
Zna alfabet i stosuje go w praktyce |
Zna i stosuje zwroty grzecznościowe |
|
Niesie pomoc potrzebującym, także w sytuacjach codziennych |
|
Analizuje i interpretuje teksty lektur |
W tekście literackim zaznacza wybrane fragmenty, określa czas i miejsce akcji, wskazuje głównych bohaterów |
Czyta teksty i recytuje wiersze z uwzględnieniem interpunkcji i intonacji |
|
Dobiera właściwe formy komunikowania się w różnych sytuacjach społecznych |
Tworzy wypowiedzi w formie ustnej i pisemnej: kilkuzdaniową wypowiedź, krótkie opowiadanie i opis, list prywatny, życzenia, zaproszenia. |
2. Edukacja Matematyczna |
Sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie 100 |
Dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 bez algorytmów działań pisemnych; Sprawdza wynik odejmowania za pomocą dodawania |
Wskazuje cyfry tysięcy, setek, dziesiątek i jedności w podanych liczbach |
Zapisuje cyframi i odczytuje liczby w zakresie 1000 |
Porównuje dowolne dwie liczby w zakresie 1000 |
|
Sprawnie mnoży i dzieli w zakresie 100 |
Podaje z pamięci iloczyny w zakresie 100, sprawdza wynik dzielenia za pomocą mnożenia |
Samodzielnie rozwiązuje proste zadania tekstowe |
Układa, rozwiązuje i przekształca zadania z treścią o różnym stopniu trudności |
Rozwiązuje łatwe równania jednodziałaniowe z niewiadomą w postaci okienka |
|
Zna miesiące i dni tygodnia |
Zna kolejność miesięcy i dni tygodnia |
Mierzy i odczytuje długość odcinków |
Oblicza obwody trójkątów, kwadratów i prostokątów |
Odczytuje temperaturę |
|
Odczytuje i zaznacza godziny na zegarze |
|
Zna znaki rzymskie od I do XII |
|
Zna podstawowe jednostki długości, pojemności |
Wykonuje łatwe obliczenia z wykorzystaniem podanych jednostek |
3. Edukacja Muzyczna |
Umie zaśpiewać kilka piosenek |
Śpiewa poznane piosenki z repertuaru dziecięcego |
Wie, że muzykę można zapisać i odczytać |
Potrafi zapisać i odczytać gamę |
Potrafi słuchać muzyki i określać nastrój utworu |
Rozróżnia podstawowe elementy muzyki |
Reaguje gestem oraz ruchem na proste rytmy, zmiany tempa, metrum i dynamiki (maszeruje, biega, podskakuje) |
Wyraża nastrój środkami plastycznymi, muzycznymi i ruchowymi- melodię, rytm, wysokość dźwięku, akompaniament, tempo, dynamikę. |
Zna wybrane instrumenty muzyczne |
Rozpoznaje instrumenty muzyczne należące do różnych grup |
Odtwarza proste układy rytmiczne i akompaniamenty |
Odtwarza rytmy i akompaniuje na dostępnych instrumentach |
Aktywnie słucha muzyki i określa jej cechy |
Tańczy podstawowe kroki i figury krakowiaka, polki oraz innego tańca ludowego |
4. Edukacja Plastyczna |
Stosuje ulubione techniki plastyczne |
Stosuje różnorodne techniki, poszukując oryginalnych rozwiązań |
Estetycznie wykonuje prace |
Dba o estetykę wykonywanych prac |
Rozpoznaje niektóre dziedziny sztuki |
Rozpoznaje wybrane dziedziny sztuki |
Łączy farby, tworzy barwy pochodne |
Eksperymentuje z kolorem |
Określa swoją przynależność kulturową poprzez kontakt z wybranymi dziełami sztuki, zabytkami i tradycją w środowisku rodzinnym, szkolnym i lokalnym |
Uczestniczy w życiu kulturalnym tych środowisk, wie o istnieniu placówek kultury działających na ich rzecz. |
5. Edukacja Społeczna |
Wywiązuje się ze swoich obowiązków |
Zawsze odpowiedzialnie wywiązuje się ze swoich obowiązków |
Identyfikuje się ze swoją rodziną i jej tradycjami, podejmuje obowiązki domowe i rzetelnie je wypełnia |
Rozumie co to jest sytuacja ekonomiczna rodziny i wie że trzeba do niej dostosować swoje oczekiwania |
Zna symbole narodowe (barwy, godło, hymn narodowy) |
Zna najważniejsze wydarzenia historyczne Polski |
Zna prawa ucznia i jego obowiązki |
Respektuje je i uczestniczy w szkolnych wydarzeniach |
Potrafi współpracować w zespole i bawić się w grupie |
Wie, jak należy zachowywać się w stosunku do dorosłych i rówieśników (formy grzecznościowe). Rozumie potrzebę utrzymywania dobrych relacji z innymi |
Odróżnia dobro od zła, stara się być sprawiedliwym i prawdomównym, nie krzywdzi słabszych i pomaga potrzebującym |
Jest tolerancyjny wobec innych, wie że wszyscy ludzie mają równe prawa. |
Kończy rozpoczętą pracę |
Wytrwale dąży do celu, nie zraża się trudnościami |
Zwykle przestrzega ustalonych reguł i zasad |
Przestrzega ustalone reguły i zasady |
Potrafi właściwie zachować się w różnych miejscach i sytuacjach |
Właściwie zachowuje się w różnych miejscach i sytuacjach |
Zna najbliższą okolicę i jej ważniejsze obiekty |
Wie w jakim regionie mieszka, uczestniczy w wydarzeniach miasta i regionu |
Zna numery telefonów alarmowych |
Zna zagrożenia ze strony ludzi, potrafi powiadomić dorosłych o wypadku, zagrożeniu i niebezpieczeństwie |
6. Edukacja Przyrodnicza |
Prowadzi proste obserwacje |
Aktywnie prowadzi obserwacje i doświadczenia |
Podaje przykłady zagrożeń ze strony zjawisk przyrodniczych |
Zna zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych, wie, jak należy się zachować w sytuacji takiego zagrożenia |
Ma wiedzę na temat wybranych roślin i zwierząt |
Opisuje życie w wybranych ekosystemach |
Rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego |
Wie, jakie działania praktyczne służą ochronie środowiska |
Zna pory roku i ich cechy charakterystyczne |
Wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku |
Rozróżnia krajobrazy Polski |
Nazywa charakterystyczne elementy typowych krajobrazów Polski |
Zna podstawowe zasady racjonalnego odżywiania się |
Rozumie konieczność kontrolowania stanu zdrowia i stosuje się do zaleceń lekarza |
Dba o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych |
Orientuje się w zagrożeniach ze strony roślin i zwierząt także w zagrożeniach typu: burza, śnieżyca, powódź itp. wie jak zachować się w takich sytuacjach |
7. Zajęcia Techniczne |
Potrafi pracować zgodnie z instrukcją, potrafi majsterkować |
Samodzielnie czyta instrukcję i pracuje zgodnie z nią, majsterkuje |
Dba o estetykę prac, utrzymuje ład i porządek wokół siebie |
|
Zwykle przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i zabawy |
Przestrzega zasad bezpieczeństwa pracy i zabawy |
Zna zasady ruchu drogowego |
Wie, jak należy bezpiecznie poruszać się po drogach (w tym na rowerze) i korzystać ze środków komunikacji |
Posiada podstawowe umiejętności odmierzenia potrzebnej ilości materiału, cięcia papieru, tektury, montażu modeli papierowych i z tworzyw sztucznych korzystając z prostych instrukcji |
Właściwie używa narzędzi i urządzeń technicznych |
8. Wychowanie Fizyczne / Edukacja Zdrowotna |
Wykazuje sprawność motoryczną właściwą dla swojego wieku (szybkość, siła, zwinność) |
Jest bardzo sprawny(a) fizycznie. Wie jakie znaczenia ma dla zdrowia aktywność fizyczna |
Poprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne |
Bezbłędnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne |
Zna i respektuje reguły obowiązujące w grach i zabawach ruchowych |
Bierze udział w zabawach, minigrach i grach terenowych, zwodach sportowych respektując reguły i podporządkowując się decyzjom sędziego |
Wie, jaki wpływ mają ruch, higiena i odżywianie, przestrzega poznanych zasad higieny zdrowotnej |
Rozumie wpływ ruchu, higieny i odżywiania na zdrowie człowieka |
Rozumie potrzebę niesienia pomocy osobom niepełnosprawnym |
Pomaga dzieciom, osobom niepełnosprawnym |
|
Potrafi wybrać bezpieczne miejsce do zabaw i gier ruchowych |